Rozwiązanie na problemy z ładowaniem urządzeń Apple z portem Lightning - iPhone / iPad

2020-06-07
Rozwiązanie na problemy z ładowaniem urządzeń Apple z portem Lightning - iPhone / iPad

Masz problem z ładowaniem swojego jabłuszka ? A może rozpadł się oryginalny kabel ?

Zobacz jak rozwiązać ten problem raz na zawsze :) 

Jeżeli kiedykolwiek pojawił się problem z naładowaniem Twojego urządzenia marki Apple - w szczególności tych z portem Lightning - iPhone / iPad to prawdopodobnie doszło do zabrudzenia portu w samym urządzeniu lub uszkodzenia kabla do ładowania.

Problem brudzenia się portów w telefonie dotyczy każdego użytkownika, czyszczenia powinno być wykonywane okresowo przez wszystkich.

Szczególnie problematyczne są pyłki z naszych ubrań,  zawartości torebek/plecaków oraz miejsc gdzie trzymamy nasze urządzenia. Pyłki wpadają do portu i przy każdym kolejnym włożeniu kabla szczelnie ubijają się na jego dnie. Konstrukcja portu Lightning przewiduje pewien zapas miejsca na takie sytuacje, ale kiedy zabrudzeń jest za dużo zaczyna pojawiać się problem z ładowaniem. Nie zawsze jest to problem absolutny, czyli taki kiedy urządzenie przestaje się zupełnie ładować. Zazwyczaj zaczyna się od przerywania ładowania oraz konieczności poruszania przewodem - a dopiero po pewnym czasie, telefon zupełnie nie reaguje na podłączenie do prądu.

Rozwiązanie jest bardzo proste - wystarczy za pomocą długiego, cienkiego i ostro zakończonego przedmiotu (np. wykałaczka) wyczyścić dno portu (A), poprzez zebranie nieczystości od lewej do prawej strony (B) i wyciąganie ich po bocznej krawędzi. Nie należy czyścić powierzchni na której znajdują się piny (C). W przypadku bardzo zabrudzonych urządzeń z portu może wyjść nawet kilka zgniecionych warstw. Po wyczyszczeniu port można oczyścić mocnym dmuchnięciem lub za pomocą np. kompresora ze sprężonym powietrzem. Doczyszczony port powinien być srebrny na dnie. Podczas czyszczenia nie trzeba obawiać się o uszkodzenie dna portu, ponieważ jest on w pełni zabudowany i nie posiada dodatkowych elementów konstrukcyjnych narażonych na uszkodzenie.

Uwaga: Czyszczenie powinno być wykonane przy wyłączonym telefonie, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości czy zrobisz to w sposób prawidłowy lepiej skorzystać z pomocy specjalisty :) 

Poniżej znajduje się film na którym pokazujemy proces czyszczenia portu


Drugim najczęściej spotkanym problemem jest awaria przewodu do ładowania. Tutaj sprawa jest bardziej złożona, bo na rynku jest ogromny wybór kabli. Można je podzielić na cztery grupy:

  1. Oryginalne kable Apple (cena około 100 zł w górę)
  2. Kabel innych marek autoryzowany przez firmę Apple tzw MFI (Made for iPhone / iPad) - Baseus / Spigen (cena od 50 do 100 złotych)
  3. Kable innych marek wysokiej jakości, bez MFI ale od renomowanego producenta np Bases / Rock (cena od 15 do 50 złotych)
  4. Kable bez mark tzw no-name (cena do 15 złotych)

 

Kable Lightning nie jest typowym kablem z określoną ilością przewodów i końcówkami po obu stronach. Każdy kabel wyposażony jest w CHIP który jest identyfikowany przez nasze urządzenie. Jakość tego elementu w dużym stopniu determinuje to, do której z powyższych grup można zakwalifikować przwód. Kable z MFI posiadają CHIP autoryzowany bezpośrednio przez Apple. Wysokiej jakości zamienniki pozwalają również sprawnie wykorzystywać wszystkie funkcje telefonu i nie ma z nimi problemów w długim okresie użytkowania. Incydentalnie trafia się przewód dla którego urządzenie wyświetla informację, że kabel jest akcesorium nierozpoznanym. Kable no-name są zwykle niespodziankami. Często kable potrafią przestać funkcjonować już przy pierwszym podłączeniu lub ich jakość w dużym stopniu obniża parametry ładowania urządzenia.

Kable oryginalne pomimo wielu zalet mają też swoje wady - szczególnie ich trwałość przy intensywnym użytkowaniu. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia samego przewodu za portem Lightning czyli od strony urządzenia.

Doskonałą alternatywą, są przewody wzmocnione np seria Cafule marki Baseus. Dostępne w wielu wariantach kolorystycznych oraz różnych długościach od 50 cm do 3 metrów. Kabel jest wzmocniony włóknami z Cevlaru, posiada dodatkowy element konstrukcyjny który zabezpiecza go zaraz za wtyczką, z obu stron.

Długość akcesorium można dopasować idealnie do swoich potrzeb oraz miejsca z którym kabel będzie wykorzystywany. Przewody krótkie 50 cm zalecamy używać np z Powerbankami czy potrzebami stacjonarnymi - samochód / biurko. Dłuższe kable 100 cm, są najbardziej uniwersalne i zawsze znajdą swoich zwolenników. Polecamy też kable dłuższe 2 i 3 metrowe, mają one delikatnie obniżone parametry ładowania ze względu na swoją długość, ale ilość zalet wynikających z komfortowego użytkowania urządzenia podczas ładowania lub możliwość schowania go za meblami daje ogromne możliwości.

Warto dobrać długość kabla tak, aby ograniczyć konieczność jego częstego zginania / zwijania - bo nawet najbardziej odporne akcesoria nie są bezawaryjne w długim okresie użytkowania. 

Przy większej ilości przewodów, doskonale sprawdzą się organizery - silikonowe albo magnetyczne. Pozwolą one zagospodarować każdą plontaninę i dzięki nim kabel zawsze czeka gotowy do użycia w określonym miejscu. Jest to bardzo wygodne i estetyczne rozwiązanie.

Kolor kabla też ma znaczenie - może być mniej lub bardziej widoczny, warto to uwzględnić wybierając miejsce instalacji.

Zalecamy, aby podczas odpinania kabla po procesie ładowania łapać za złącze przy telefonie a nie za sam przewód. Pozwoli to uniknąć częstych uszkodzeń w tym rozerwaniu oplotu / wyłamaniu złącza z portu.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel